Ahlmarkshuset i hörnet Tingvallagatan-Järnvägsgatan

I gamla Domushörnet, där Mitt i city idag ligger, låg tidigare det synnerligen vackra Ahlmarkshuset, ett fyravåningshus i bästa sekelskiftesarkitektur, uppfört 1907. När varuhusepoken drog in över Karlstad i början av sextiotalet köpte Konsum fastigheten och rev den för att bereda plats för sitt nya varuhus, Domus. Dagarna innan rivningen hölls en stor gatuauktion där man auktionerade ut dörrar, smidesräcken och andra värdefulla delar från det synnerligen påkostade huset till hugade spekulanter. Och ett av de största och pampigare husen från sekelskiftesepoken i Karlstad gick i graven.

2 responses to “Ahlmarkshuset i hörnet Tingvallagatan-Järnvägsgatan

  1. jag måste nog medge att dagens byggnad är vackrare än denna.

  2. Kan inte hålla med om detta. Jag är född och uppväxt de 6 första åren av mitt liv på 3:e våningen i detta hus, där min far, Hovfotografen Martin Greén, hade både atelje och bostad. Dagens hus är ohyggligt fult vid jämförelse med husen från äldre tider.

Kommentera

