Kommer du ihåg Karlstads Östra Station?

Karlstad Östra Station. En fantastisk byggnad som självklart aldrig borde rivits.

Att Karlstad en gång hade två tågstationer, en i öst och en i väst, är det idag få som kommer ihåg. Dagens tågstation var då den västra, och den östra stod mellan de två spåren vid den järnvägstunnel till Herrhagen som ligger bortom ICA Hagahallen. Östra Station var en lika storslagen som sällsamt vacker arkitektonisk skapelse i nationalromatisk stil i bränt tegel och trä, med rikliga snidade trädekorationer och stora småspröjsade fönster.

När stationen togs ur bruk revs den hastigt och mycket okänsligt av Banverket trots både protester och vädjanden för dess bevarande från dåvarande stadsarkitekten i Karlstad. Exakt vilket år den revs vet jag inte, men jag tror att det var en bit in på 1970-talet. Och Karlstad förlorade därmed en av de mest sagolika byggnader som någonsin kantat stadens gator. Idag finns enligt uppgift bara en enda tågstation i denna stil kvar i hela Europa. Den lär stå i Tyskland någonstans.

Men, man kan ju inte spara allt, eller hur är det han brukar säga, kommunalrådet Håkan Holm. Vad som står där idag? Ingenting. Det är en tom, delvis igenslyad yta.

17 responses to “Kommer du ihåg Karlstads Östra Station?

  1. Mikael Blomquist

    Stationen revs i början av juni 1971.

  2. Tack Mikael🙂 Jag var tyvärr bara tio då och hade ännu inte börjat utforska staden. Så jag missade den, tyvärr.

  3. Jag minns den väl eftersom jag gick i skola strax ovanför bakom gamla KMW:s huvudkontor. Vi utforskade faktiskt staden som en del av undervisningen på lågstadiet. Vad jag minns mest från denna tid är den stora byggropen Haga.

  4. Häftigt. Och bra idé av skolan! Hur reagerade ni på stationen som barn? Tyckte ni den var häftig? Och så Haga ja, vilken monumental stadsdelsslakt. Och så finns det trots detta fortfarande tjänstemän på stadsbyggnadsförvaltningen som undrar varför det är svårt att få till handel i Haga idag. Då undrar man onekligen om de inte förstår någonting alls om stadsmiljö.

  5. Hej!
    Karlstad Östra järnvägsstation, som jag fördrar att kalla den, har jag ett gott minne av. Vid denna station gick jag av tåget under åtskilliga års morgnar, då jag var elev vid HAL i Karlstad under 1950-talet. Stationshuset hade spår på båda sidor sas. På Hagasidan gick NKlJ: spår och på Herrhagssidan SJ:s Det är alltså SJ:s spår som syns på bilden. Mitt emellan viadukterna i gatuplanet var en lång stentrappa, varpå man kom in i den tornförsedda byggnaden. Här nere, i princip i källarvåningen, fanns biljettexp mm. Därefter följde ytterligare en lång trappa inomhus, varpå man kom ut ur den nedre byggnaden och under ett tak gick vidare in i den övre byggnaden som bl.a. innehöll väntsal. I denna väntsal, som var ganska mörk minns jag att det luktade sågspån, som i ett vedskjul och jag tror att det mitt emot väntsalen fanns pannrum mm. På den tiden skedde personbefordran med både SJ och NKlJ och tågen stannade som sagt på vardera sidan stationshuset. Detta var ändstation för NKlJ:s persontrafik, medan SJ fortsatte till Karlstads Central. NKlJ körde dels med elektriskt drivna lok och rälsbussar. Mitt emot stationshusets entré låg en pressbyråkiosk på ungefär 30 meters avstånd och perrongen däremellan var försedd med en allé av klippte träd. Där fanns också en liten damm med sittbänkar runt omkring.

    som kuriosa kan jag nämna att min månadsbiljett från Skattkärr till Karlstad C 1949 kostade 6 kr per månad obegränsat antal resor för skolungdom, som våra föräldrar fick betala liksom terninsavgift, böcker och skolfrukost. Barnbidrag fanns inte då!

  6. Hej igen!
    för de som inte ”har åldern inne”, kan jag nämna att Karlstad i min barndom och ungdom hade tre (3) järnvägsstationer, inte två! Den tredje hette Våxnäs och låg där Telia tills relativt nyligen hade sina förrådslokaler ute på Våxnäsområdet.

  7. Min far, född 1915 på Herrhagen, brukade alltid säga att Karlstad hade fem järnvägsstationer när han var liten: Våxnäs, Karlstads Central, Karlstad Östra, Alster och Edsgatan.

    En annan detalj: Jag minns helt klart att i min ungdom gick det smalspåriga spåret ända fram till Karlstads Central, som en extra tredje räl på spår 20 som slutade vid Pressbyråkiosken. Men det var kanske efter att man lade ner persontrafiken på Karlstad Östra? Som man drog fram NKlJ-banan till Centralen, alltså?

  8. Hans Bergström

    Jag minns Karlstad Östra mycket väl. Som liten pojke tyckte jag om att rita, och jag gjorde många teckningar föreställande KÖ. Sedan 1915 var det smalspårstrafik mellan KÖ och Skoghall. Det fanns en tredje skena i spår 1 på Karlstad C . Persontrafiken till Skoghall lades ner 1954. Den hade börjat 1917. Vissa NKlJ-tåg från Hagfors framfördes redan i början av 1950-talet och förmodligen även tidigare till Centralstationen. I mitten på 1950-talet, då NKlJ hade skaffat det nya fina motorvagnståget ”Uddeholmaren”, byggdes spår 20 på Karlstad C, dit alla persontåg på NKlJ framfördes. Detta spår hade dock aldrig tre räler. Senare, efter persontrafikens nedläggning på NKlJ 1964, byggdes detta spår om till normalspår. Godtrafiken på smalspår till Skoghall via Våxnäs lades ner 1979 0ch tredje skenanan revs 1983. 1979 lades också godstrafiken på NKlJ ner till Deje. Formellt 1983, då bandelen började rivas.

  9. Margareta Jonsson Rilde

    Jo nog minns jag denna underbara byggnad, jag har faktiskt bott i den. Min pappa var SJ anställd och vi bodde i en underbar lägenhet på denna station. åren var 1952-1960. tror att jag har några gamla tidnings ur klipp som min pappa sparade.

  10. Hej Margareta! Se där. Jag kände inte till att det fanns en lägenhet i stationen. Hur underbar måste inte den ha varit. Tack för den informationen. Kul.

  11. Hans Bergström

    När jag var i 6-årsåldern i slutet av 1940-talet, hade vi en hyresgäst, som hade bott i stationshuset på Karlstad Ö någon gång på 1930-talet eller eventuellt något tidigare. Hon berättade för mig vid ett tillfälle, att varje gång hon på Karlstad Ö skulle vädra sängkläder och piska mattor fick hon bege sig upp i det torn som på den tiden fanns på byggnaden. Det var en liten lucka att krypa igenom, och det tyckte hon var lite besvärligt. Annars var lägenheten trevlig.

  12. Tror jag har en bild av min mor och denna station när den står i lågor på 70 talet. Kan jag ha fel, eller brann denna station också upp?

  13. Robin > Jag tror inte att Östra Station brann. Den revs såvitt jag vet av Banverket efter att ha stått oanvänd några år. Trots att dåvarande stadsarkitekten avrådde från det. Men har du en bild som säger annat så hör gärna av dig igen🙂

  14. Tommy Schagerholm

    Jag kommer mycket väl ihåg Östra station
    som ungdom i början av 60-talet brukade vi smågrabbar åka mellan östra
    station och centralstationen.
    Nklj brukade man få åka med gratis medan SJ tog 1:- för samma resa.
    Jag kommer även ihåg den stora väntsalen på nedre plan,
    som inte var i bruk på 60-talet ,men man var tvungen att gå igenom för att komma upp till väntsalen på andra plan.Den var väldigt stor och övergiven,
    i ett hörn i väntsalen stod en kokskamin som användes vintertid.
    Jag facinerades av redan då(på 60-talet) på en sådan fantasisk byggnad
    från tidigt 1900-tal men sitt fantastiska chiffertak.

    Tommy

  15. Jag minns stationen bara vagt, trots att jag var tonåring när den revs. Finns det någon som har interiörbilder från stationen ? Hör av er !!
    Jan
    janwarnqvist@live.se

  16. christina nystrom

    Gick på Geijerskolan i Ransäter under sommaren
    1955 och tog tåget dit varje vecka .Kan ännu komma ihåg skramlandet utav tåghjulen men det var en vacker naturupplevelse och tåget var modernt med den tiden mätt!!

Kommentera

