Vem minns rondellen i korsningen Östra torggatan och Kungsgatan?

En rondell i korsningen Kungsgatan och Östra Torggatan. Någon som minns den?

Jag gör det inte. Det var före min tid. Men jag har sett den på bild och känner därför till att den en gång funnits. På den tiden då Kungsgatan var öppen för trafik i båda riktningar längs torgets östra sida samt upp över tingvallaberget ner mot Haga. Och på en vykortssida hittade jag nyss kortet ovan, där man tydligt ser den vackra lilla rondellen med skyltar och en liten vacker planering i mitten. Året? Hmmm. Jag skulle gissa på slutet av femtiotalet. Kanske någon som har mer exakta uppgifter eller minnesbilder?

5 responses to “Vem minns rondellen i korsningen Östra torggatan och Kungsgatan?

  1. Årsangivelsen stämmer. Vykortet är utgivet av Pressbyrån år 1957, och därför med största sannolikhet även fotograferat 1957.
    År 1957 var det allra sista året som Pressbyrån gav ut svartvita (=knivskarpa, detaljrika) vykort.
    Detta kort, med nummer 13423, är därför ett av de allra sista som gavs ut över Karlstad i deras svartvita serie. Sista kortet har nummer 13428.
    Observera att trafiken utgörs till 100% av Folkvagnar (2 st). Inte så konstigt när Baggen var Sveriges mest sålda bil på 50-talet.
    Tänkvärt är också att all trafik mellan Oslo och Stockholm gick runt denna rondell. Jämför trafikflödet på dagens E18!

  2. Lennart Sjöqvist

    Visst kommer vi ihåg rondellerna! Jag gick i läroverket i slutet av 50-talet och kunde på nära håll se på när långtradarna (även om de inte var så långa som nu, väl?) trasslade sig runt, oftast över rondellerna. En spektakulär syn var också rivningen av Idrottsmagasinet, vars gavel man ser i höger bildkant, jag tror till och med att det står ”IM” på hörnskylten. Jag hade turen att ha klassrum på andra våningen med fönster mot korsningen, huset revs genom att man tog bort allt innanför ytterväggarna av liggtimmer och ytterpanel, och sedan lät resten bara rasa.

  3. 1966 va jeg i Kallsta’ förste gang. D skull ta ett år te inna d ble högertrafik…
    Folkorna ser ju ut å va frå före —65.
    Rondellen har jeg itt sett…

  4. Krister Bergström

    För några år sedan var jag på tjänsteresa i usa, och bevistade då bla staden sacramento. där jag sent en kväll fann mej utanför poolen som var stängd denna sena timme på natten, varvid kom över mej ett behov av att bada då det var varmt och det var sista natten före avresan hem,…sagt och gjort ,…till hotellrummet och bytte om till badet och åter mot poolen. Du tror inte Du får sköll nu då hörde jag en röst på amerikanska, ungefär vad jag tolkade det som,…äsch, ..det är min sista natt här så…,som svar till damen som hade en åsikt om mitt tilltag. sagt och gjort …plums i bassängen. Fler boende på hotellet kom och gjorde mej ,..oss sällskap,..såsom vakten med pistol i hölstret som patrullerade området för vår säkerhet då området bestod av små villor med hotellrum på området. Kom i slang ned en mans person som undrade varifrån jag kom och svarade då Sverige, varpå denne då replikerade att han besökt scandinavien från helsingfors till Oslo och på vägen då sett den fulaste staty han sett under hela sitt liv! Då klack det till i mej aha,…unionsstatyn mellan sverige och norge i karlstad,…lovade denne man att fotografera densamma samt sända foto till honom när jag kom tillbaka till Sverige. sagt och gjort ..ett monument över smaklösheten fick sin upplösning i Sacramento/usa…/Krister Bergström i Köping.

  5. Jag minns helt klart den rondellen och även Idrottsmagasinet. Det var ganska hårt trafikerat där på den tiden med all genomfartstrafik. Den högra delen av Östra Torggatan var en del av ”Ränna” dvs där raggarbilarna körde runt kvarteret på kvällarna.

Kommentera

