Panorama från kyrktornet i Karlstad. Men vad är det vi ser?

Panoramakort har en särskild dragningskraft på mig. Här får jag liksom chansen att se staden ur ett annat perspektiv. Det finns alltid nya spännande detaljer att upptäcka. Saker man inte kände till. Det här panoramakortet förbryllade mig rejält innan jag fick klart för mig vad det är vi ser. Mängder av dessa vackra hus är nämligen rivna idag, vilket försvårar identifieringen. Kan du se vad det är vi kikar ut över?

5 responses to “Panorama från kyrktornet i Karlstad. Men vad är det vi ser?

  1. VI SER SÖDER UT FRÅN KYRKTORNET. LÄNGST NED HUGO NILSSON KONDITORI. KARLSTADSTIDNINGEN HUS.
    SÖDRA KYRKOGATAN, ”JÄRNVÄGSHUSET”. STADSTRÄDGÅRDEN,
    SÅGVERKEN UTE PÅ TULLHOLMEN ”ORRHOLMEN”

  2. Den närmaste skorstenen i bakgrunden tror jag är Kannikenäsets Såg. Längre ut Bergholmens såg och till höger om den Orrholmens skorsten.

  3. Det breda huset på Drottninggatans södra sida mitt i bilden är Tingvallaskolan, från 1960-talet omdöpt till Södra Skolan. Där fanns låg- och mellanstadium, gymnastiksal, matsal, hemkunskapssalar men ingen slöjdsal. Jag gick där 1965-67. Skolan är idag riven – endast en liten bit av järnstaketet och ett träd är kvar i hörnet mot Södra Kyrkogatan. Jag hittar nu ingenstans uppgifter om denna skola, eller bilder. Byggår? Rivningsår?

  4. vill hitta mer om ångsågen vid bergholmen.

  5. Per-Arne > Det kan eventuellt stå mer i Hembygdsföreningens skrift om Orrholmen.

Kommentera

