Herrhagsparken och Herrhagsgatan, en gång en stadslik miljö

Herrhagsgatan längs Herrhagsparken, som den en gång såg ut.

Längs Herrhagsparkens östra sida löper Herrhagsgatan, eller gjorde det åtminstone en bra bit in på sjuttiotalet. Herrhagsgatan löpte då obruten från Herrhagens södra till dess norra ände. Och längs Herrhagsparken låg en rad vackra sekelskifteshus, vart och ett med sin alldeles egna arkitektoniska identitet.

Alla hade butiker och caféer i bottenvåningarna, och Herrhagsgatan fick här därför karaktären av en levande stadsgata, med puls och liv. Men så skulle de moderna stadsplanerarna blanda sig i leken. De två mitthusen revs och ersattes av ett trist, identitetslöst sjabrak helt utan den charm som dess två föregångare haft. Och gatan stängdes av för trafik längs parken och klipptes därmed av.

Den lilla stadsmiljökänsla som här förut funnits, den försvann som i ett trollslag. Men, hus går ju att riva, och gator går att öppna igen. Så kanske kan denna del av Herrhagen en dag återfå sin charm, och sin stadsmiljökänsla. Undrens tid är inte förbi.

PS. Kortet har jag fått av f.d. herrhagspojken Christer, idag bosatt utanför Oslo, där han jobbar som landskapsarkitekt. DS

6 responses to “Herrhagsparken och Herrhagsgatan, en gång en stadslik miljö

  1. Per Björkegren

    I slutet av 60- och början på 70-talet gick jag den sk Parkskolan som låg ungefär där fotografen står. Jag min att det fram på eftermiddagarna var ganska livat framför mitthuset. Varför? Jo, där låg nämligen en genuin pub, eller ölhus som kanske är mer rätt begrepp. Briggen Tre Bröder hette den om jag minns rätt. Herrhagen var verkligen Karlstads Söder på den tiden. I hörnlägenheten i vänstra huset växte farsan upp..

  2. Jag bor på Herrhagsgatan 30 på en innergård i ett gammalt hus som tros vara från 1850-talet. Har kontaktar stadsbyggnadsförvaltningen men ingen har någon ritning på huset. Skulle vara så kul och veta lite om området från den tiden och även huset. Det måste ju vara ett av de äldsta på Herrhagen.

  3. Karlstad Hembygdsförening har en Herrhagsgrupp som jag tror kan en hel del om det gamla Herrhagen. De lär dessutom ha en hel del bilder. Prova att kontakta dem. Annars är du självklart välkommen att kontakta mig, så ska vi se om vi inte kan skaka fram någon som kan mer om husets historia. Ring 0730-20 52 82 eller 054-15 25 65 dagtid. Mvh, Peter/Operation Karlstad.

  4. Sent omsider en kommentar!
    Om jag tror rätt så hade jag min kompis Annika boende i det huset i början på 60-talet. Lekte där ofta, och om det är rätt hus så hade det en fin glasveranda, och var då omgärdat av en egen liten trädgård. Väldigt fint!

  5. När jag gick i gymnasiet i början på sjuttiotalet, var det en klasskompis som bodde längst upp på Herrhagsgatan 52, ung. där dagiset ligger nu. Alvar Norder ( tror jag han hette) ägde huset och var visst en något ökänd fastighetsägare då renoveringar var sällsynt. Hur som helst hade vi en del fester där och då dricks det ju öl och ölet ville till slut ut. Men tänka sig, fortfarande 1972-73 var det utedass nere på gården som gällde. Det orkade inte vi unga killar med så då fick köksslasken duga istället. Nåja , är det typ 4 trappor ner så förstår ni nog🙂

  6. Trevligt att se bilder från restaurangen i Stadsträdgården. Har fina minnen därifrån, för min hustru Ella och jag förlovade oss där på midsommarafton 1952. Året efter gifte vi oss, även det i Karlstad (fast på annan plats) och i april nästa år har vi varit gifta i 60 år, så den prästen gjorde ett riktigt bra jobb (han hette Malmeström förresten). Olle Lindh, numera i Arboga.

Kommentera

