Landeriet på Sommaro och dess sommarsalong

Landeriet Sommaros sommarsalong var ett populärt besöksmål vid 1800-talets slut

Landeriet Sommaros sommarsalong var ett populärt besöksmål vid 1800-talets slut

Den mark där stadsdelen Sommaro idag breder ut sig låg vid 1800-talets slut långt utanför stadens ägor. Här låg vid denna tid det stolta landeriet, lantegendomen Sommarro. Sommarro ägdes och beboddes av grosshandlaren, sedermera bankdirektören Fritz Clarholm och här bjöds ofta till fest för stadens finfolk. För att rymma allt folk byggdes landeriet till med en sommarsalong som låg mitt emot huvudbyggnaden, tvärs över gårdsplanen, samt en liten paviljong på Kartberget på andra sidan älven.

Lantbrukare J Eriksson med hustru bänkad framför sommarsalongen på Sommaro.

Lantbrukare J Eriksson med hustru bänkad framför sommarsalongen på Sommaro.

Livet på Sommarro fördystrades dock en novemberdag 1885, när familjen fick bud om att Fritz Clarholm tagit sitt liv efter att ha drabbats av ekonomiska bekymmer. En tragedi för den Clarholmska familjen. Huvudbyggnaden på Sommarro brann ned 1892, men sommarsalongen och delar av den vackra trädgården fanns kvar ännu ett par decennier in på 1900-talet.

Sommarros paviljong på Kartberget, ett minne från Landeriets dagar

Paviljongen på Kartberget finns dock kvar än idag liksom Ekallén som ledde upp till landeriet och Sommarsalongen, nu som en stadsgata i bostadsområdet.

3 responses to “Landeriet på Sommaro och dess sommarsalong

  1. Törs man fråga varifrån bilderna kommer? J Eriksson’s sondotter har ett par bilder av rättarebostaden, Värmlandsarkiv och Värmlands Muséum har ytterligare ett dussintal bilder, interiörer och bilder söder och norrifrån. Mats Ronge har ytterligare några bilder som mig veterligen inte finns i arkivet.

  2. Hej Per! Det törs man absolut. Men just i detta fall är jag lite osäker eftersom det är några år sedan. Jag tror att de kommer från Värmlandsarkivs bilddatabas. Vore intressant att kika på de bilder du nämner, från Mats och sondotterns bildsamling. Mats bor här i stan vet jag. Har dock tyvärr aldrig träffat honom.

    Vore intressant att skriva ett nytt lite mer ingående inlägg om landeriet.

  3. Jag blir verkligen rörd när jag läser om Sommaro och dess miljö. Jag som skriver är Jan-Erik Erikssons sondotter Ingrid han var min farfar. Min far Erik är född på Sommaro herrgård. Du vet nog vem jag är, jag är med i denna fotoklubb gamla foton, brukar kommentera dina foton och texter som du är duktig på . Hälsn. Ingrid Andersson

Kommentera

