Stadskällaren, Cecilia, Davy Crocket och räkfrossa

Stadskällaren var ett populärt nöjesställe, från sekelskiftet fram till rivningen 1986

Stadskällaren var ett populärt nöjesställe, från sekelskiftet fram till rivningen 1986.

Stadskällaren i Karlstad låg i sydöstra hörnet av Järnvägsgatan och Drottninggatan, där Kappahl idag ligger, och var ett mycket populärt nöjesställe från sekelskiftet fram tills dess det, och i princip hela kvarteret, revs i samband med bygget av Duvanhuset 1986. Åtskilliga generationer av Karlstadbor har roat sig i dessa lokaler och kring ett bord i restaurangen bildades t ex år 1923 Karlstad Bollklubb, KBK.

På 1980-talet låg restaurangen Davy Crocket i lokalerna och runt hörnet en bit ner på Järnvägsgatan, som då var en återvändsgränd öppen endast från söder, huserade nöjespalatset Cecilia där det ofta bjöds till dans och  serverades räkfrossa, vill jag dra mig till minnes. Har du egna minnesbilder från Stadskällaren eller Cecilia så är du varmt välkommen att dela med dig.

One response to “Stadskällaren, Cecilia, Davy Crocket och räkfrossa

  1. Gunhild Hernström

    Jag arbetade på Stadskällaren från 1959 då jag började som smörgåsnissa och periodvis fram till 1985. Sista tiden innan våning två lades ner jobbade jag som bartender. Jag har många bilder som jag själv tagit inifrån huset men de är i ganska dåligt skick. Håller själv på att skriva en bok över min tid på Stadskällaren. Men det är dyrt så den kanske inte blir utgiven .

Kommentera

