Karlstadbröderna Nils och Alf Juhlin på två ateljéfoton av hovfotograf Karl Nyström

Syskonen Alf och Nils Juhlin från Karlstad, på foton av Karl Nyström.

På auktionssajten Tradera samt på loppisar hittar jag med jämna mellarum gamla porträttfoton tagna av några av fotograferna som varit verksamma i Karlstad. Jag har tidigare skrivit om Arvid Kjerling, Dan Gunner och Sigfrid Lindholm. Denna gång snubblar jag över två fina foton tagna av en av stadens riktigt stora fotografer kring förra sekelskiftet, Karl Nyström.

Av ateljéfotonas baksida framgår att de är tagna i ateljén på Klara 4.

Om syskonen på bilderna, brödraparet Alf och Nils Juhlin, vet jag tyvärr inget annat än att Nils kan ha bott eller haft en yrkesmässig koppling till Klaraborg. Av kortens framsida framgår dock att de är tagna i Karl Nyströms atelje i hans fastighet på Södra Klaragatan 2, eller Klara 4, som adressen var vid denna tid.

Karl Nyström fastighet och ateljé, se takfönstren, på Södra Klaragtan 2, eller Klara 4.

Nyström föddes år 1874 i Karlstad och började sin fotografbana 21 år gammal. Bortsett från ett år som fotoelev hos Dahllövs Eftr i Stockholm förblev Nyström därefter sin födelsestad trogen. Sin första ateljé öppnade han 1897, nyss hemkommen från Stockholm, på området Mariedahl på Haga.

Karl Nyströms atelje på Mariedahl i dagens Haga. Här var han verksam år 1897-1900.

Nyström, som under sin verksamhetstid var Värmlands enda fotograf som förärats titeln ”Hovfotograf”, levde ett långt liv och avled först 1963, 89 år gammal. I Karlstad förstås. Idag är bägge de vackra hus där han verkade, liksom merparten av husen från denna tid i Karlstad, tyvärr rivna.

4 responses to “Karlstadbröderna Nils och Alf Juhlin på två ateljéfoton av hovfotograf Karl Nyström

  1. Hej! Jag har hittat en bild av en man som är taget av Karl Nyström och jag undrar om det är värt något?

  2. Hej! Syskonen Julin på fotografiet, om det är ”rätt” Julin vill säga, är enligt en äldre släkting avlägsen släkt med oss. Tyvärr har jag ännu inte kommit så långt i släktforskningen att jag upptäckt kopplingen. Det kan i varje fall röra sig om Nils Ivan Julin och hans äldre bror Alf Erik Reinhold, födda 1907 respektive 1900. Deras far hette August Reinhold och arbetade som packmästare, sedemera konduktör på järnvägsstationen i Karlstad. Nils ligger, om jag inte blandat ihop personerna, begraven i Gräsmark. Dock heter han då Juhlin och på stenen står angivet att han var överste. Men som sagt, jag kan ha fått saker om bakfoten, så jag ska inte svära på att det stämmer!

Kommentera

