Oscarspaviljongen på Lilla Våxnäs

1895 års paviljong vid Lilla Våxnäs, uppförd till Kung Oscar II:s besök.

Pratar jag idag om Våxnäs Herrgård så är det knappt någon som vet vilken byggnad jag avser. Inte blir de klokare av dess gamla namn, Lilla Våxnäs. Men att reda ut bakgrunden till detta ber jag att få återkomma till. Herrgården ligger i alla fall på Klara, längst in i parken alldeles jämte Karolinen.

Här befinner vi oss på historisk mark. Benämningen Våxnäs lär ha varit omnämnt redan på 1400-talet. Själva fastigheten, Lilla Våxnäs, uppfördes kring 1820 som ett större, rödmålat envåningshus. Något decennium senare byggde dåvarande ägaren, greve Gustaf Wachtmeister, överstelöjtnant vid Värmlands regemente, på en våning och gården fick dagens utseende.

Benämningen herrgård fick den emellertid först när Otto August Malmborg, sedermera generallöjtnant och adlad, flyttade in 1831. Malmborg, som fick inte mindre än 12 döttrar, var en av stadens populäraste gestalter. Ytterligare detaljer om Lilla Våxnäs historia ber jag också om att få återkomma till, då dessa förtjänar en längre utläggning.

Avsikten var ju, som rubriken antyder, att i detta inlägg berätta kort om en av stadens märkligare lokaler – den sk Oscarspaviljongen. Den rikt dekorerade och påkostade paviljongen, magnifik enligt dåtidens smak, ligger som en utbyggnad framför herrgårdens sydvästra hörn, och tillkom inför ett kungabesök (Oscar II) i september 1895. Avsikten var att den skulle fungera som matsal för den kungliga festen. Hur det blev med den saken känner jag dock inte till.

Oscarpaviljongen står där än idag, 2010, men är okänd av de flesta i Karlstad. Anledningen är sannolikt det faktum att den idag, av en eller annan märklig anledning, byggts om till och tjänstgör som kontor. Den rikliga dekoren lär dock sitta dold bakom billiga påspikade spånskivor och laminatgolv. Att åtminstone delar är intakta har jag själv konstaterat vid ett besök för några år sedan. Då fann jag dock dessutom ett fult arkivskåp insågat mitt i den pampiga kakelugnen som idag står i förrådsdelen av kontoret.

Att behandla och använda en kulturmiljö som denna på detta vis känns i mina ögon som ett onödigt slöseri och nästan lite föraktfullt. Nog vore det trevligt om paviljongen kunde återställas, och hitta nya och bättre användningsområden. Kanske som ett sommarcafé.

8 responses to “Oscarspaviljongen på Lilla Våxnäs

  1. Hej,

    Jobbar i Karolinen och var nyfiken att läsa lite om våran ”granne”. Sökte på våxnäs herrgård och hamnade här. Imponerande jobb du gör, mycket spännande läsning.

    Jag går förbi herrgården varje dag till och från jobbet och den verkar numera vara tom och övergiven. Vet du vad det är för planer för den?

  2. Hej Kalle. Kul att du hittat sidan och det glädjer mig att du uppskattar den. Att gården är tom låter märkligt då den idag såvitt jag förstått är ombildad till bostadsrätter. Jag ska kolla upp den saken och återkommer. Hus som detta måste vi hjälpas åt att vara rädda om.

  3. Hej igen,

    Idag såg jag i alla fall att en skylt om ledig lokal kommit upp, och det ser väldigt tomt ut i vissa av fönstren.

    Ska titta mer noga på väg hem i kväll.

  4. Hej!

    Vilken rolig och intressant sida du har här!
    Jag har en fråga, jag släktforskar och har nu stött på en man som 1824 bor på Södra Wåxnäs, ditflyttad från lilla Wåxnäs. Var det ”vanligt folk och fä” som hyrde bostad där? Min ana var nämligen dräng..

    • Hej Beda, tack för det. Kul att höra att du uppskattar sidan. Södra Wåxnäs var både namnet på ett område, dagens Våxnäs ungefär, samt namnet på en gård som låg på dessa ägor. Där verkar ha bott en hel del folk genom åren och säkert, som det verkar, både folk och fä som du uttrycker det. Såvitt jag kan bedöma. Lycka till med din forskning. Mvh Peter S

  5. Hej!
    Jag undrar om du vet något/vet vart man kan hitta mer om Stora Våxnäs / Petersberg, särskilt under 1860-1870-talen, då min farmors morfar Carl Johan Hallqvist var ladugårdsarrendator där. När familen var nyinflyttad så tillhörde de ”Belfrages folk”, var Belfrage någon stor gårdsägare?

  6. Hej Fredd! Kul att du hittade till sidan. Släktforskning är inte min starkaste sida, men jag misstänker att du kan hitta en hel del matnyttigt om du vänder dig till Arkivcentrum, eller Värmlandsarkiv som de väl mer korrekt heter – http://www.arkivcentrumvarmland.se/varmlandsarkiv.html. Lycka till, och återkom gärna🙂 Mvh, Peter Sörensen

  7. Hej Peter Sörensen.
    Kul att se din sida och läsa om Karlstads historia, och särskilt kul att få veta om Lilla Våxnäs Herrgårds historia eftersom vi bor här i dag, nämligen i Oscarspaviljongen.
    Vi hyr av Wermlands Invest och känner igen oss från den vackra bilden du lagt ut. Väggar och tak är densamma idag.
    Har du tillgång till flera bilder från huset så hade det varit jätte kul att få se.

    MVH Jenny & Lars

Kommentera

