Barnen Nyström framför järnvägsbron på Klara år 1913.

Barnen Carl-Axel och Eva Nyström framför järnvägsbron på Wåxnäsgatan år 1913.

På denna vackra bild tagen av hovfotograf Karl Nyström kring år 1913 ser vi två av fotografens fyra barn, Carl-Axel (född 1905) och Eva (född 1907), uppställda framför järnvägsbron vid Wåxnäsgatan i Karlstad. Att barnen eller hustrun Asta (född Nerman) agerade som modeller på Nyströms fotografier var alls inte ovanligt.

Carl-Axel ärvde faderns estetiska talang och blev en efterfrågad inredningsdesigner i egna firman ”Firma Interiör” med kontor i barndomshemmet på Södra Klaragatan 2. Eva gifte sig med en ingenjör vid namn Nobel och flyttade sedermera till Vänersborg. Både Carl-Axel och Eva levde långa liv och blev 95 respektive 97 år gamla.

6 responses to “Barnen Nyström framför järnvägsbron på Klara år 1913.

  1. Skönt med en uppdatering!

  2. Ha-ha. Kul att det uppskattas. Hoppas få tid till flera uppdateringar inom kort. Har massor med nyinkomna bilder och historier.

  3. Hejsan, jag har en liten fråga: När byggdes järnvägsbron på Wåxnäsgatan
    i Karlstad. Är det samma bro som västra bron?

    Tackar på förhand
    Med hälsning Per Hagman

  4. Tack för ditt arbete, Eva var min mormor. Karls familj donerade det mesta av Karl Nyströms bilder och utrustning till Karlstads museum för länge sedan. Jag gav dom lite fler bilder jag hade hittat i lådor innan jag flyttade till USA.

    /Per Lindqvist

  5. Hej Per!

    Tack för de orden. Roligt att det uppskattas. Jag står faktiskt precis i begrepp att göra en fotobok över Karls bilder av Karlstad. Det är en fantastisk bildskatt som jag tycker att Karlstadborna borde få ta del av.

    Vet du om det finns några privata familjealbum eller brev från tiden i familjens ägo, som skulle kunna berika en sådan bok?

    Tacksam för all hjälp jag kan få.

    /Peter Sörensen

Kommentera

