Bergsons klädvaruhus på Herrhagen

Det forna Bergsonhuset i hörnet av Värmlandsgatan och Herrhagsgatan.

På den utmärkta FacebooksidanHerrhagen in my heart” samlar medlemmarna minnen i text och bild från sin tid på Herrhagen och ett besök på sidan rekommenderas varmt. I gruppens fantastiska bildarkiv snubblar jag över bilden ovan, på Bergsons Klädvaruhus, beläget i hörnet Herrhagsgatan och Värmlandsgatan.

Under första halvan av 1980-talet bodde jag själv på Värmlandsgatan och jag minns därför det vackra huset med sin karaktäristiska avskurna gavel mycket väl. Bland annat besökte jag en gång ett segelmakeri, Waernhoff tror jag det hette, som – om jag inte fullkomligt missminner mig – höll till på fastighetens gigantiska och synnerligen vackra vind.

Bergsons – eller AB B. Bergson & Söner – som firman egentligen hette, hade verksamhet åren 1900–1968, och var under sin tid en av landets största konfektionsfabriker för herr- och damkläder. Kvaliteten var i toppklass och varumärkena ”Örnkläder” och ”Eagle” var välkända långt utanför provinsen. Mer än 350 personer arbetade i företaget vid andra världskrigets början. Firman gick i arv i tre generationer av Bergsons och flera av dem var välbekanta namn i det dåtida Karlstad, som t ex Isak Bergson, känd revyförfattare samt agent och nära vän med konstären Gustav Fjæstad.

HSBs nybygge på platsen där Bergsonhuset stod. Bild från hitta.se

Av någon outgrundlig anledning lät man kring 1990 riva det vackra och sällsynt gediget byggda Bergsonhuset och lät istället uppföra en till den yttre formen påminnande ny byggnad, innehållande bostadsrätter. Den nya, som står där än idag, är dock fjärran från lika ståtlig som sin föregångare på platsen. Åtminstone i mina ögon.

10 responses to “Bergsons klädvaruhus på Herrhagen

  1. Hej, jag har kollat in den nya byggnaden på hitta.se och lägger märke till att det inte är mycket som skiljer. Nästena identiska hus kroppar. Botten våningen är i samma nivå som tidigare, så även tak våningarna. Även de ligger i samma höjd som tidigare, när man jämför med huset söder ut.
    Fasade är fulare och man har hängt på stygga balkonger men den stora grejen, våningarna.

    Även om huset inte är högre än tidigare har man klämt in en våning till!
    Måste varit en maffig tak höjd tidigare!
    Att man inte använder sig av den gamla huskroppen och renoverar?

    • Niklas > Visst är det märkligt att man inte valde att bevara och bygga om det befintliga huset. Eller om man nu nödvändigtvis måste riva åtminstone byggde något som såg trevligare ut. Fasad, fönstersättning och balkonger är mycket klumpigt och finesslöst disponerade. Trist på en så tongivande plats.

  2. Mormor jobbade på Bergsons. Har kvar ett par Bergsons-trägalgar efter henne…🙂

  3. Där ser man🙂 Vore kul om man kunde få tag på lite bilder och berättelser därifrån. Om jag inte missminner mig så är en av mina gamla rockar, ett secondhandfynd från myrorna från 1980-talet, från Bergsons. Hittar jag den så ska jag fota av lappen och lägga in bilden på den i inlägget🙂

  4. …en smal blå vas fick hon också, kom jag på sen…

  5. Min morfar Eilert Ericson jobbade som designer på Bergsons🙂
    Hälsningar Marie

  6. ”Klädvaruhus” är väl inte riktigt rätt benämning. Som jag minns det så var det en syfabrik/konfektionsfabrik. Har inget minne av att någon försäljning förekom där, utan det skedde via vanliga herrekiperingar runt om i landet. När sedan den svenska konfektionsindustrin flydde utomlands med Algots (Borås) i spetsen, så försvann även Bergsons. Rätta mej om jag har fel.

  7. Hej Olle! Du har helt rätt. Konfektionsfabrik är en mer med verkligheten överensstämmande benämning. Karlstad var ju ett stort centrum för konfektion med t ex Ekelöf & Svensson på Västra Torggatan som en annan stor aktör. Deras vackra gamla symaskiner och förråd av kuriosa – fotoalbum, reklamprylar, korrespondans och internationella diplom mm – fanns kvar fram tills för en knappt år sedan när alltsammans slängdes på tippen när fastighetsägaren Klövern röjde i lokalerna.

    Jag kontaktade Värmlands Museum för att be dem inventera grejerna innan röjningen men de lyfte tyvärr inte att finger. Från Klöverns sidan fanns heller överhuvudtaget ingen lyhördhet för eventuella historiska värden. Så nu är allt i högsta grad historia. ”Man kan inte spara allt” brukar man höra som en ursäkt i sällskap där man saknar såväl kunskap, förstånd och engagemang och istället slänger allt, urskiljningslöst.

    Historielöshet och historiskt ointresse är lika sorgligt varhelst det uppträder.

  8. Tack för att du finns, Peter! Du måste ju vara en ”nagel i ögat” på de betongälskande stadsplanerarna som har fått härja fritt i allt för många år. Synd bara att så många kulturmiljöer redan har fördärvats. Se bara på komplexet utmed Östra Torggatan där Restaurant Mejt fanns förr. Beklämmande, påminner litet om byggstilen i Moskva. Hörnet Vikengatan – Orrholmsgatan (där Bröderna Svenssons speceriaffär låg) är inte så mycket bättre. Kämpa på! Olle Lindh (f.d. Karlstadsbo, numera Arboga)

  9. vill ha bilder från viken och norrstrand

Kommentera

