Möte i söndagsskolans syförening i Vålberg 1914

Möte i söndagsskolans syförening i Vålberg 1914.

Då och då roar jag mig med att botanisera bland vykortsauktionerna på Tradera. Ibland köper jag ett och annat. Men mest kikar jag jag bara runt för mitt eget höga nöjes skull. Och för att hitta nya foton att skriva  om här på bloggen förstås. Bilden ovan är ett alldeles nytt fynd. Ett slitet, men, tycker i alla fall jag, väldigt vackert fotografi.

Av informationen på auktionen kan jag utläsa att den härrör från ett möte i söndagsskolans syförening i Vålberg 1914. 13 kvinnor och en man blickar mot oss, eller fotografen, detta år för snart 100 år sedan. Samma år som första världskriget bryter ut i Europa. Vem som tog bilden eller vem människorna på bilden är framgår inte. Inte heller i vilken lokal det är taget. Kanske vet du mer?

6 responses to “Möte i söndagsskolans syförening i Vålberg 1914

  1. Kerstin Wallquist

    Hej Peter!
    Det var roligt att se det gamla kortet från Vålberg 1914. Kvinnan på bilden är min farfars syster, Elisabeth född Wallquist och hennes make Fredrik Larsson. Elisabeth var född 1869 och var en tid i Amerika. Hon kom hem och gifte sig 1910 med målarmästare Fredrik Larsson. Han var också söndagsskollärare i Baptistförsamlingen. De bodde först i Åstorp (Vålberg)
    men flyttade i september 1914 till Olsäter, som ligger i närheten av Trossnäs.
    Flickorna i syföreningen känner jag inte igen.

  2. Hej Kerstin,

    fantastiskt kul att du hittade hit och har information om personerna på bilden. Vilken av kvinnorna på bilden är Elisabeth? Är mannen Fredrik?

    Mvh,

    Peter

    • Kerstin Wallquist

      Ja, mannen på bilden är Fredrik Larsson och till höger om honom, i vit blus står hustrun, Elisabeth Wallquist. Kortet är taget i deras hem. På hösten 1914 flyttade de från Åstorp till Olsäter (intill Trossnäs) därför kan jag inte säga i vilket av husen just detta kort är taget. Båda ställen har troligen postadress Vålberg.

  3. Hej!
    Flickan med flätor som sitter vid bordet framför mannen är min farmor Astrid Janson, född Franzén. Astrid var född år 1903.
    Hennes syster Ruth Ahlgren, född Franzén sitter längst till höger vid bordet. Ruth var född år 1897.

    MVH
    Carina

  4. Hej! Jag har också kollat in bilden fr Vålberg. Carina som skriver ovan är min kusin. Flickan med flätor är alltså min mormor. Flickan högst upp till vänster är också en syster till ovanstående — Dahlia Lööv, vet tyvärr inte födelseåret men hon är äldre än de två övriga tror jag.

    Mvh Birgitta

    • Hej Birgitta och Carina, vet inte om ni ser detta då det är 5 år sen ni skrev.

      Detta finnns om Dalia Löf i dödboken.
      Jag bodde granne med Dalia i 14 år.

      Löf, Anna Dalia Ingeborg
      Brattska Gården
      660 50 Vålberg
      Död 8/3 1988.
      Kyrkobokförd (1986) i Nor, Karlstads kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1986) på samma ort.
      Född 21/12 1899 i Stora Malm (Södermanlands län, Södermanland).
      Änka (17/4 1970).

      Maken:
      Löf, Axel Herbert
      Norsplan E, Vålberg
      Död 17/4 1970.
      Kyrkobokförd i Nor, Nors kn (Värmlands län, Värmland).
      Född 3/8 1899 i Östra Fågelvik (Värmlands län, Värmland).
      Gift man (2/7 1927).

Kommentera

