Karlstad. Översvämning vid Ladugårdsbacken å Herrgården. Men vilken är Herrgården?

Översvämning på ladugårdsbacken någon gång i 1900-talets början. Men var?

På Traderas vykortsauktioner snubblar jag ständigt över nya intressanta pusselbitar som hjälper mig forma bilden av det gamla Karlstad. Bilden ovan har rubriken ”Översvämning vid Ladugårdsbacken å Herrgården”. Men vilken herrgård är det månne vi befinner oss på?

Genom århundradena har det i Karlstad med omnejd funnits mängder av sk Herrgårdar. Inte sällan var de benämningar vi idag ser som stadsdelar, som Marieberg, Strand, Sundsta och Romstad, ursprungligen namn på stora gårdar, sk Herrgårdar. Somliga finns kvar än idag. Andra är försvunna. Rivna eller nedbrunna.

Men vilken är då den herrgård vars gårdsplan vi ser översvämmad av vårfloden på bilden ovan? Och vem är personerna på bilden? Kanske kan någon av bloggens läsare hjälpa oss att lösa den gåtan. Klicka på bilden för att se den i större format.

PS. Stort tack till Göran Heijtz på Nova Stamps i Stockholm som generöst scannade och skickade bilden till mig. Förhoppningsvis dyker den även upp i en planerad framtida publikation med historiska Karlstadsbilder. DS

9 responses to “Karlstad. Översvämning vid Ladugårdsbacken å Herrgården. Men vilken är Herrgården?

  1. Jag har en fråga kring översvämningarnas datum. Jag har ett antal olika skäl att tro att det var översvämning 1927. Någon som kan verifiera det?

  2. Nyligen hade Värmlands Museum en utställning på temat i Stadsbibliotekets entréhall om jag inte missminner mig. Testa och kolla med dem. De borde veta. Fråga efter Sven Wallin.

  3. Andreas Johansson

    Strands Herrgård, Klara?

  4. Andreas Johansson

    Stands Herrgård, Strand menade jag🙂
    ligger intill järnvägsviadukten mittemot Klarälven.

  5. Sören Johnsson

    Bilden är från Sundsta herrgård 1916

  6. Jag är ganska säker på att bilden är från Sundsta Herrgård 1916. Min mor (född 1896) bodde vid den tiden på Hagaborg. Området norr om Klarälven var ju ganska låglänt och är väl så än i dag. Därför blev översvämningens verkningar besvärliga för de boende i området. Det var ekor och i viss mån landgångar som gällde under en period.

  7. Carl Johan Schullström

    Jag är helt säker på att det är Sunsdtad Herrgård. Har jämfört med annat foto från Herrgården och med karta över området.
    Carl Johan Schullström

Kommentera

