Full aktivitet i stadsdelen Klara kring förra sekelskiftet. Men vad är det egentligen som pågår?

Full aktivitet framför fastigheten Klara 1 kring förra sekelskiftet. Men vad pågår?

På den trevliga bilden ovan pågår febril aktivitet framför fastigheten Klara 1 i hörnet av Sandbäcksgatan och Våxnäsgatan, dvs snett framför entrén till teatern. Två maskiner som närmast ser ut som ångvältar har gjort en tillfällig paus och arbetarna poserar på traditionsenligt manér framför sina maskiner, samtidigt som spektaklet självklart ådrar sig de förbipasserandes intresse.

Vad är månne som pågår? Vilket är året? Och vilka är männen på bilden? Denna fråga sänder jag med varm hand till bloggens läsekrets, i hopp om att bringa klarhet i frågan.

16 responses to “Full aktivitet i stadsdelen Klara kring förra sekelskiftet. Men vad är det egentligen som pågår?

  1. Du är beundransvärd för ditt engagemang, entusiasm och kunnande. Jag kan bara hoppas att du får en stor skara andra Karlstadsintresserade ”historiker” som kan hjälpa dig att både fördjupa och bredda din historiska dokumentation!!

  2. Tack för de fina orden Martin. Och tack det samma skulle jag vilja säga🙂

    Den historiska Karlstadbloggen får allt fler historieintresserade läsare för varje dag som går. Och tillsammans löser vi gåtor, lägger pussel och samlar berättelser om det gamla Karlstad. Det är fantastiskt roligt.

    Inom kort kommer spännande bilder och berättelser från Karlstads gamla brandstation, på den tiden den låg bredvid gamla fängelset. Alltsammans insänt av en av bloggens flitigare läsare och kommentatorer. Spännande läsning utlovas🙂

  3. Jag skulle gissa på att bilden visar en bogsering av ångloket Fryckstad som anses vara Sveriges första ånglok och som trafikerade Frykstad-Lyckan från 1856. Se länken http://www.sjogrund.se/Lok/fryckstad.htm för att jämföra bilderna. Men bilden är ju från senare datum så det handlar kanske om en förflyttning sen den järnvägen lagts ned 1871?

  4. Härligt Jonas. Det ser absolut ut att vara ångloket Fryckstad. Bilden måste dock vara nyare än så. Klara 1 uppfördes 1882 och känslan i bilden är i mina ögon att den är tagen vid 1900-talets början. Vet du mer om ångloket Fryckstad?

  5. Hittade litet intressant fakta om lokets konstruktör, Harald Asplund, i nr 4 2010 av Jernvägsbladet Förstlingen, utgiven av Nora Bergslagens Veteran-Järnväg.

    ”Harald Asplund hade fått sin ingenjörsutbildning på Chalmers i Göteborg och var Jernkontorsstipendiat då han anställdes som ritare på Munktells i Eskilstuna. Han hade 1853 konstruerat verkstadens första ånglok ”FÖRSTLINGEN”, i dess första utförande som smalspårigt ånglok, spårvidd 891 mm, beställt av entrepenören Fredrik Sundler för att användas vid bygget av Norbergs järnväg. Asplund konstruerade då ocksã Munktells första lokomobil. Han ska ha varit en okonventionell konstruktör och uppfinnare, som gärna provade egna lösningar även där det fanns känd och beprövad teknik. Asplund avancerade till konstruktör och ansvarade för konstruktionen av ãngloken ”FRYCKSTAD” avsett för Frykstads Järnväg och ”NORBERG” för Norbergs Järnväg. Asplund flyttade 1856 från Munktells till Kristinehamn för att där bli maskiningenjör vid Kristinehamn Järnväg. Han var disponent för verkstaden i Kristinehamn åren 1858-81.”

    Läs hela nr 4 2010 – https://karlstadhistoria.files.wordpress.com/2012/02/forstlingen-2010_4.pdf

  6. Fryckstad är Sveriges äldsta bevarade ånglok och det andra som tillverkades i Sverige (enligt föregående inlägg).

    Litet fakta om tågtrafiken: Den 5/9 år 1849 öppnas Fryckstad – Clara Elf, allmän godstrafik, hästdrift, Sveriges första järnväg för allmän trafik av Fryckstad jvg.

  7. Loket lånades ut från järnvägsmuseum för att visas upp vid industri- och hantverksutställningen i Klara 1927 så bilden borde vara från transporten från järnvägsstationen till utställningsområdet.

  8. Se där. Så trillar då bitarna på plats. Ser man på kläder och cyklar mm på bilden så kan denna tidsangivelse stämma tycker jag. Söker litet på nätet och kan konstatera att Kungliga Järnvägsstyrelsen deltog i Industri- och Hantverksutställningen i Karlstad 1927, och att det till och med finns en bok utgiven med anledning av detta – Några ord om järnvägarnas historia i Värmland – skriven av Oscar Werner. Utställningen pågick den 15 juni–17 juli. Dock ett aber….den förefaller ha ägt rum i Stadsträdgården och i Expositionshuset. Eller gick den av stapeln på flera platser månne? Och vem kan männen på bilden månne vara?

  9. Delar av utställningen kanske var utlokaliserade till området vid ridhuset i Klara. Du får skaffa utställningsprogrammet…

  10. Lite spännande är att bryggan för ångbåten Örn som trafikerade sträckan Karlstad-Lyckan (första etappen av transportleden mellan Karlstad och Fryksdalen) när järnvägen Fryckstad-Lyckan (andra etappen) var igång låg några 10-tal meter öster om platsen där bilden är tagen…

  11. Det är inte utan att nostalgin ger en klump i halsen. I bakgrunden syns Klara Hushållshandel. Där var jag springpojke i början av 50 talet. Cyklade omkring på min 3 -hjuling med flak. Erik Johansson hette chefen o ägaren.
    Då konkade man stora lådor med specerier till alla fina fruar i omgivningen.
    Själv bodde jag på Sandbäcksgatan 17 ,fram till lumpen, då jag hamnade i Uppsala där jag fortfarande bor kvar.

  12. Hittade denna sida blev kvar här 3 timmar så mycket att läsa vilket bra jobb som gjorts jag är 73:a har inte så mycket att tillföra men mycket intresserad av Karlstads historia. Så kul.

  13. Mysteriet tätnar, vad gjorde Fryckstad i Klara…
    http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=126292

  14. Niels Munch - Dragør

    ”Genom nämnda 1875 års befäst-ningsplan bestämdes också att en stenförsänkning skulle anläggas i Södra inloppet mellan Kungsholmen och Drottningskär. På grund av inloppets betydande bredd och djup (80 fot) blev kostnader och arbetsinsats mycket stora. Sten för försänkningens västra arm bröts i stenbrottet vid Aspö mad, fördes på ”lokomotivbana” till en brygga omedelbart söder om Drottningskär och lastades där i pråmar med öppningsbara bottnar. Lokomotivet, som hette ”Frykstad”, var det näst äldsta svenskbyggda (1855) och finns numera i Järnvägsmuseet i Stockholm. Försänkningens östra arm fylldes med sten från Tjurkö, som fördes på ”hästbana” – även den med räls – över en bro till Finskan.”

    http://www.ka2.se/images/rorligabladet/R_Bladet_2011_2.pdf .

  15. Jan Räntilä

    Jag hittade svaret på frågan på nätet och svaret är:

    Till höger ånglokomotivet Fryckstad från Frykstabanan, Sveriges första järnväg. Här vid korsningen Sandbäcksgatan-Våxnäsgatan i kvarteret Klara i Karlstad. Transporten föranleddes av lokets deltagande i Karlstad stads 350-årsjubileum sommaren 1934. Till höger ånglokomotivet Fryckstad från Frykstabanan, Sveriges första järnväg. Här vid korsningen Sandbäcksgatan-Våxnäsgatan i kvarteret Klara i Karlstad. Transporten föranleddes av lokets
    deltagande i Karlstad stads 350-årsjubileum sommaren 1934.

  16. Väldigt mycket intressant att läsa om och se. Lennart wahrolin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s