Skattkärrs Station. Anno 1869.

cgipict-img-1

Skattkärrs Station. Foto: Samlingsportalen.se

Om Karlstads historia är bristfälligt skildrad i bild, så är det än värre ställt med Skattkärrs. Så, på önskemål från en av bloggens läsare söker vi här så smått råda bot på den saken. Denna gång med ett inlägg från Skattkärrs Station.

cgipict-img

Skattkärrs Station. Foto: Samlingsportalen.se

Skattkärrs Station invigdes 1869 och var en till formatet ganska anspråkslös, men vacker, tegelbyggnad med en taktäckt perrong framför. Enligt uppgift var den snarlik Väse Station, som trots att rivningshot vilar över den, finns kvar än idag. Stationen i Väse har dock enligt samma uppgifter byggts på ytterligare en våning.

cgipict-img-4

Skattkärrs Station. Foto: Vykort

Som alla järnvägsbyggnader var Skattkärrs station gedigen och välbyggd. Taket var klätt av stora skifferplattor och fönstren i trafikvåningen var stora för att släppa in rikligt ljus. Vid den tid huset byggdes fann ju ännu så länge inte elektriskt ljus. Av taköjden att döma drar jag slutsatsen att övre våningen, den som döljer sig bakom de vackra, valvbågade fönstren, endast var ett vindsutrymme.

cgipict-img-3

Skattkärrs Station. Foto: Samlingsportalen.se

Till stationen hörde som sig bör en rad andra funktionsbyggnader. Här fanns allt från mindre utedass och tvättstugor till godsmagasin och en personalbostad.  Inne i stationerna fanns vid denna tid ofta separata väntsalar. En lite finare för 1/2-klass och en enklare för 3/4-klass.

AD3_081_web

Skattkärrs Station. Foto: Vykort, Alsterdalens hembygdsförening

Några stenkast från stationen låg ortens stora industrier. Sågverk och tegelbruk. Gigantiska fabriksanläggningar som sjöd av liv och gav arbete åt många ortsbor. Än idag finns vissa spår kvar av dessa anläggningar. Men av de pampiga husen på bilden återstår intet.

000888

Bostadshus för trafikpersonal i Skattkärr. Via Banvakt.se

Strax väster om stationshuset låg ett sk boställhus, ett bostadshus för trafikpersonal. I folkmun kom denna typ hus ofta att kallas banvaktsstugor. För några år sedan fanns en sådan stuga ännu kvar längs stationsgatan i Skattkärr. Om det var denna och om den finns kvar idag, vet jag inte.

000889

Skattkärrs sista stationsmästare Gösta Andersson. Via Banvakt.se

Däremot vet jag att Skattkärrs Station tyvärr revs 1969 efter att ha tagits ur bruk några år dessförinnan. Jag vet också, tack vare den utmärkta sidan Banvakt, att den siste stationsmästaren hette Gösta Andersson, och ses på bilden ovan.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Rallarnas raststuga Futten. Foto: Okänd (via Banvakt.se)

På samma sida läser jag att samhällets äldsta byggnad år 1983 var den s.k. Futten, där rallarna på 1860-talet fick mat och dryck och en stunds vila mellan arbetspassen. Hur det står till med Futten idag, dryga 30 år senare, känner jag inte till. Givet det faktum att kulturmiljövård och värnandet av våra samhällens historia milt sagt inte står så högt i kurs här i trakten, har jag tyvärr litet hopp om att det finns kvar. Men jag hoppas.

PS. Bilder och fakta på dessa sidor kommer från Nyeds Hembygdsförenings bildarkiv Wermlandsbilder, från sidan Banvakt.se och från tågentusiasten Stig Lundin.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s