Villa Eriksborg och ”Skôjertrea”. Två av många vackra trähus på Norrstrand som fick skatta åt förgängelsen..

Villa Eriksborg. En ståtlig 1800-talsvilla på Norrstrand. Foto: Okänd

Från ett antal av bloggens läsare har framförts önskemål om fler bilder och berättelser från Norrstrand. Och detta vill vi naturligtvis i möjligaste mån hörsamma. Därför kommer här ett inlägg om två vackra trähus från Norrstrand som tyvärr båda fått skatta åt förgängelsen – Villa Eriksborg och ”Skôjertrea”.

Villa Eriksborg, åtminstone har bilden det namnet i Värmlands Museums bildarkiv där vi hittar bilderna i detta inlägg, var en synnerligen ståtlig och påkostad villa med alla de arkitektoniska attribut som det sena 1800-talets arkitekturmode förespråkade. Tinnar och torn, lövsågade snickerier, öppna verandor, glasverandor med spröjsade fönster, balkonger och förstukvistar.

Villan låg enligt uppgift i hörnet av Rudsvägen och Eriksborgsgatan, dvs någonstans i trakten av Pizzeria Vedugnen eller Swedbanks gamla kontor. Den revs, som så många andra vackra gamla Karlstadhus när saneringens iskalla vindar började vina på 1950-talet.

"Skôjertrea" på Hagaborg, en gång fylld av sång och musik. Foto: Karl Nyström

”Skojertrea” var ett vackert, trevånings hyreshus som låg på adressen Klarastrandsgatan 3 på Hagaborg. Gatan finns inte längre kvar men gick vinkelrätt mot älven något öster om gubbholmsbron. Hagaborg var vid denna tid en levande stadsdel med kvarter fyllda av folkliv och verksamhet. Och mängder av vackra trähus som ”skôjertrea”.

Smeknamnet ”Skôjertrea” fick fastigheten enligt uppgift från Sören Johnsson då fler av dem som bodde i huset under en period var musikaliska, och spelade och sjöng mycket. De hade skojigt helt enkelt, och bodde i ett hus i tre våningar.

Har du egna minnesbilder från husen eller kvarteren? Eller kanske rent av egna fotografier? Kommentera och komplettera eller hör av dig till oss på den historiska Karlstadbloggen. Vi vill veta mer och vet att våra trogna läsare vill detsamma.

15 svar till “Villa Eriksborg och ”Skôjertrea”. Två av många vackra trähus på Norrstrand som fick skatta åt förgängelsen..

  1. Ann-Viol Johansson

    Aldrig i min vildaste fantasi kunde jag tro att huset dök upp där jag fyllde 6 år för snart 60 år sedan. Jag har sökt med ljus o lykta efter denna byggnad men trott hoppet om en bild har nästan slocknat. Oj va kul detta är! Här bodde jag bara en kort tid men har ändå mycket minnen från den tiden. Här lärde jag mig cykla på mors cykel och fick min allra första nya cykel här. Min kompis hette Annika om jag inte helt tar fel. Här skrämde mig granntanten så jag sprang nästan rakt ner i älven för att jag inte vågade gå in på utedasset en gång när det var en stor spindel därinne utan satte mig bakom dasset..och här sprang min hund lös och solen sken..ja så minns jag det. Huset var väldigt vackert i mina ögon och det är synd det är borta! Tack för meddelandet att denna bild lagts ut – det gjorde dagen roligare!

    • Hej ann-viol
      Jag har köpt en mycket gammal husvagn. Den är byggd av en Evert Andersson. Klarastrandsgatan 3a någon gång på 50-talet. Kommer du ihåg någon sådan farbror?
      Hälsn.
      Rolf Jacobsson
      Filipstad
      Tel 0590-18560

  2. Hej Ann-Viol! Det glädjer mig att jag äntligen lyckades hitta en bild på ditt älskade barndomshem.

  3. Sören Johnsson

    Skojertrea låg i området Klarastrand. Hagaborgsområdet har avgränsningarna Rudsvägen-Svarvaregatn-Norrstrandsgatan-Klarälven

  4. Förklaringen till hur huset ”skôjertrea” fått sitt namn var nog i snällaste laget. Byggnaden var säkert från slutet på 1800-talet och enligt den tidens språkbruk var knappast en ”skôjere” någon person som förhöjde stämningen i sin omgivning med sång och musik. Det var snarare en person som gjorde affärer, icke alltid så seriösa och ärliga (jfr hästskojare/klockskojare m.fl.) Förmodligen hade väl byggnaden under någon period varit tillhåll för någon sådan figur. Olle Lindh

  5. Berit Ö Johansson

    Roligt att se detta hus som jag besökte som barn då min faster och farbror bodde där. Kommer väl ihåg det och tänker på det på mina promenader runt omkring på Hagaborg. Jag håller nog med Olle om beskrivningen av namnet.

  6. Klarastrandsgatan 3 skriver du, jag funderar på om det är ”detsamma” som Rudsvägen 2? Tycker mig känna igen det. Bodde också där en kort tid, strax innan det revs. (Det var ju en hel historie-skatt som revs i samband med alla gamla hus, återvände till Karlstad för ett tiotal år sedan, då kände jag inte igen mig!)

  7. Klarastrandsgatan låg ungefär 600 m öster om Rudsvägen, ganska nära den trånga viadukten (under järnvägen) på Sjöstadsvägen. Där intill låg också ett tvåvånings flerfamiljshus i sten som kallades ”Port Artur”.

  8. Hej! Bodde i grannhuset klarastrandsgat 5 63-64. Hade ett vindsrum med
    vedspis och kallt vatten. Vedbod och dass på gården. Månadshyra 19.75
    Hösten-64 satte en pyroman fyr på uthuset , elden spred sig till husfasaden.
    Alla boende erbjöds nya lägenheter. Själv valde jag att flytta till Vänersborg.
    Järnvägen strök förbi knuten och då tågen passerade skakade hela huset
    så hade man lagt sej kändes det som att åka i sovkupe..

  9. Lisbeth östergren

    Hela min släkt har bott i det huset. Det är mitt barndomshem.Mina släktingar heter.Fjäll . Håfström.Stjärnlöf.Wibert.Min gammelmormor,hette Matilda Fjäll.Vi som har bott i sköjertrea minns utedasset och brygghuset och alla vedbodar den stora gården på framsidan,som alla vi barn lekte,hoppade hage ,hopprep,spelade kula .I bland smet vi ner till älven .

    • Hej, jag har varit i Karlstad idag och tittat efter lite adresser efter min mormor Anna och hittade denna bild som jag kände igen från när jag som barn hälsade på på 60-talet. Som jag minns bodde hon på andra våningen till vänster på bilden.

  10. Fredrik Säfströmer

    Min mamma Maud (då Dahl ev. Johansson) bodde någonstans på Klarastrandsgatan (inte nödvändigtvis nr. 3) hos Elly och Gunnar (Johansson?) runt -55 (då 10 år gammal). Hon söker en ett/två år äldre tjejkamrat Rigmor (då Knutsson). Någon som kommer ihåg och/eller har information?

    • Berit Ö Johansson

      Hej Fredrik! Din mamma bodde där hos Elly och Gunnar, i det huset, tills hon slutat andra klass på Norrstrandsskolan. Hon flyttade senare till Seminariet, eftersom Bengt och Marianne flyttade till Kvarnberget, och Maud med dem. Maud och jag gick i samma klass i ettan och tvåan. Kul förresten att höra från dig. Berätta gärna var du finns nu för tiden. Jag är Berit, syster till Bengt. Tyvärr kommer jag inte ihåg Rigmor:(

  11. Min farfars far bodde på Klarastrandgatan 3B 1916-1917, min farfar var född 1914 så han var med 🙂
    Fanns det fler hus med 3 eller var det olika för lgh?.
    Men om det är detta så var det fruktansvärt roligt att få se det.

  12. Där bodde min morfar och mormor längst ner till höger på bilden. Dom hette Ivar och Agnes Gabrielsson. Var där mycket som barn, min mamma växte upp där hon hette Yvonne.
    Kommer ihåg den stora pilen som växte ute vid staketet och gråpäronsträdet i trädgården.

Lämna en kommentar