Jag är förälskad. I Gunnar Karlssons vackra villa på Råtorp.

En villa att förälska sig i. Gunnar Karlssons villa i Råtorp. Bild från Värmlandsarkiv.

För mig var det kärlek vid första ögonkastet. Jag föll som en fura när jag hittade bilden på Gunnar Karlssons vackra villa i Råtorp. Det nätta formatet till trots utstrålar villan med sin detaljomsorg all den stolhet och hantverksmässighet som präglade det tidiga 1900-talets arkitektur.

De vackra takvinklarna, den växelvis lagda fasadpanelen, burspråket, de vackert spröjsade fönstren med de tidstypiskt utformade markiserna, de likaledes vackra entrédörrarna med överljus, trappräckena och de vackert utformade balkongerna, flaggstången – som var självklar vid denna tid, den lummiga trädgården med grusade gårdsgångar och så fika i en vackert svängd trädgårdsgrupp. Idyllen är total.

Villan uppvisar klara arkitektoniska likheter med min egen villa på Strand, byggd 1909. Jag skulle faktiskt till och med kunna gissa att den är uppförd av samma byggmästare, den synnerligen skicklige Jöran Magnusson. Vem Gunnar Karlsson var och om huset fortfarande finns kvar vet jag inte. Men kanske kan någon av bloggens läsare hjälpa mig med den saken?

8 svar till “Jag är förälskad. I Gunnar Karlssons vackra villa på Råtorp.

  1. Skriv järna lite oftare!
    Tycker det är skit kul när du tagit reda på både fakta och bilder från de tidiga Karlstad. Framför allt ang. byggnader som finns kvar idag, efter som en annan inte minns dem innan branden 😉

    Tack för en fin blogg!

  2. Hej Nicke! Tack för det och kul att du gillar bloggen. Nu fick jag förnyad inspiration att skriva lite oftare 🙂

  3. Som gammal Råtorpsbo, blev jag nyfiken på detta hus. Kollade med mitt uppslagsverk ”Råtorp – ett samhälle blir till”.
    Tyvärr hittade jag inget om Gunnar Karlsson, men åter igen blir man fast i timmar, läsandes om personer, byggnader och händelser.
    Fortsätt gärna och delge oss andra din kunskap och vishet, det är alltid lika trevligt att förflyttas bakåt till svunna tider.

  4. Anders > Tack för de trevliga orden. Och visst är det lätt att bli sittande i timmar. Det känner jag väl till 🙂 Via klarasonen Peter Kleve, min till synes outtömliga källa till Karlstadhistoria, har jag fått veta att Gunnar Karlssons villa låg på älvsidan mittemot den numera nedlagda handelsträdgården. På den plats där det idag ligger två låga vita mexitegelhus låg tidigare flera vackra hus i denna stil, alla tyvärr idag rivna. Adressen tror jag ska ha varit Råtorpsvägen 2. Jag skall djupdyka i detta när jag får tid över, och återkommer då med mer information. Förhoppningsvis fler bilder och ritningar. Vore kul att veta vem den skicklige arkitekten var.

  5. Kerstin Dahlström

    Karlstads Hembygdsförenings Råtorpscirkel gjorde 2002-2004 en inventering av fastigheter som heter Råtorp ett samhälle blir till.
    På sid 9 kan man läsa om Karlssons Bageri som fanns i källaren. När jag bodde på Råtorp hade jag en klass kamrat i det huset. Det stämmer att adressen var Råtorpsvägen 2.

  6. Hej Kerstin! Tack för intressant info. Jag ska försöka få tag på ett ex av den inventeringen. Låter spännande. Kommer du ihåg vad klasskamraten och dennes föräldrar hette? Vore kul om man kunde hitta fler bilder. Mvh, Peter

  7. Information och bilder om Gunnar och Matilda Karlsson, min farmors syster lämnades till Peter 2019 eller lämnades de till Råtorps gruppen ?

Lämna en kommentar