Tingvallagatan öster om torget är idag en gata som ligger märkligt öde till följd av en besynnerlig trafikplanering som skär av den från naturlig kontakt med torget. Innan så skedde var detta en gata fylld av butiker och levande folkliv. Moderna stadsplanerare har sålunda förminskat staden. Vilket kan tyckas märkligt då deras uppdrag borde vara det motsatta.
På norra sidan av denna gatudel ligger det gamla Tingvallagymnasiet, gymnastiksalen och Saluhallen som en vacker fond. Komministergården mitt i backen är den södra sidans äldsta kvarvarande hus. Övriga tillkom med start en bit in på 1900-talet. Som till exempel det pampiga tabernaklet på hörnet, ritat av dåvarande stadsarkitekten Carl Crispin, i mina ögon den skickligaste arkitekt som någonsin verkat i staden.
Snart fylldes gatan på med flera pampiga hus, fyllda med butiker. På bild nummer två, från evenemanget Lingiaden 1939, ser vi gatan fylld av folkliv och butiksskyltar. Damfrisering Frida Ahlstedt, Singer Symaskiner, Atelje Gunner Hovfotograf, Mjölkbaren, Motorcentrum och Konditori Hugo Nilsson är några av de skyltnamn vi kan utläsa. En interiör från Mölkbaren ser du på bilden ovan.
De avslutande två bilderna visar interiörer från Hugo Nilssons Konditori på Tingvallagatan 3. I hörnet ut mot Östra Torggatan låg ännu ett konditori och café, Jernbergs Konditori. Säkert är det många som minns just dessa som sin ungdoms mötesplats. Kanske var det platsen för den första dejten. Idag är de båda, liksom i princip alla gamla cafémiljöer i det rivningsglada Karlstad, ett minne blott. Visst har de gamla cafémiljöerna en särskild charm.
Och visst skulle både staden och stadsmiljön tjäna på att man åter öppnade upp denna del av Tingvallagatan för trafik och kontakt med Östra Torggatan. Och öppnade upp husens bottenvåningar för att skapa möjligheter för butiker och handel. Om detta tycker åtminstone jag bildsviten ovan bär tydligt vittnesmål.
Jag är den förste att skriva på för ett upprop att släppa in genomfartstrafik över Tingvallakullen både på Tingvallagatan o Kungsgatan. Bredda sen sista 20 metrarna på Kungsgatan vid Residenset för dubbelriktad trafik så kan vi börja hoppas att det kan få fart på en lite större del av centrala Karlstad.
håller med Jonas vi kanse får nera liv på torget