En bild från det gamla Skattkärr. Fler efterlyses.

Fyra småkillar i ett vintrigt snölandskap i Skattkärr kring förra sekelskiftet.

Skattkärr hör kanske inte direkt till Karlstad, utan förtjänar i ärlighetens namn en egen historisk hemsida här på webben. Precis som Karlstad har Skattkärr berövats allt för många av sina vackra sekelskifteshus. En del av naturliga skäl. Andra helt i onödan. Idag tycks det dock som om merparten av dem som har nöjet att få äga och bo i ett av de kvarvarande husen vårdar dem med varm hand, vilket är glädjande att se.

Bilden ovan hittade jag på Tradera. En bild från det gamla Skattkärr. Fyra smågrabbar i en vintrigt snölandskap strax efter förra sekelskiftet. Lever de idag lär de vara kring de hundra. Tyvärr vet jag inget om varken dem eller husen. Kanske vet du?

15 svar till “En bild från det gamla Skattkärr. Fler efterlyses.

  1. Gunnar Bergquist

    Hej!
    Är ute o söker på ”Skattkärr” på nätet och får upp bilden på 4 små killar (?) lite i bakgrunden.
    Det är väl tegelbruket som syns, ner mot sjön. Kan man ana järnvägsstolpar oxo?
    Det ger i så fall en liten aning om var bilden togs.
    mvh
    Gunnar Bergquist, f. 1946,uppväxt i Skattkärr.

    • Ann-Viol Johansson

      Hej! Jag är också född 1946 i Viberg, Väse men har bott en kort tid på ”Spånga gård” (förmodl 47-49) har det sagts men jag vet inte om det är den stora gården uppe vid vägen eller den bakom som ligger mer neråt åkrarna. Jag kunde alltid peka ut den om jag färdades på ”gamla vägen” men nu är det ju omgjort där blev det svårare. Jag skulle också bli glad för bilder från denna tid och bygd.

    • Hej Gunnar!
      Rätt information om din bil får du av Arne Bolund nedan!

      Ha det gott!

      Hälsningar till Mix från Max

  2. Hejsan.

    Jag ser bilden som att den har tagits ner mot viken. Det måste vara den gamla playwood fabriken med skorstenen rakt upp. Innan man kommer till den är det precis som gunnar skriver att det är en järnväg som går. Jag är dock inte så gammal men jag tycker om gammal historia och vet därför lite.

    Jimmie Bäckström f. 1989, uppväxt i Skattkärr

  3. Har samlat på Skattkärrskort i några år och har väl lite drygt 100 st.

    • Ingela Jonsson Lindgren

      Hej
      Jag söker gamla kort på filialen som byggdes till Guldlistfabriken som låg i Karlstad. Filialen byggdes upp av en herr Kjellin och de bodde på övervåningen

  4. Ninni Tobiasson

    Har du några bilder på stationshuset som fanns i Skattkärr runt 1920- talet? Min mamma född 1911 ska under en tid bott där.

    • Har några kort från Skattkärrs station. Men vet inte hur jag kan visa dem. Ge mig din e-mailadress så skickar jag bilder på dem.

  5. Jag tror huset till höger om de fyra pojkarna är Doyles affär.Kan det stämma?

    • Det stämmer att det är fabriken som ligger där ( playwood tror jag ).
      Fortsätter du på skattkärrsvägen , ligger pingstkyrkan och där fanns även gamla lekskolan. Doyles finns inte med på bilden. Den låg ( den brann ner) ca 100-200 m innan huset på bilden. Jag tror att huset finns kvar än i dag.

  6. Bilden är tagen i centrala Skattkärr omkring 1920. Huset till vänster i bakgrunden är det som senare blev plywoodfabrikens kontor. Dessförinnan ägdes det av familjen Osterman, som från omkring 1900 bedrev sågverksrörelse och som senare kom att bli grunden tiil Scandia Plywood AB. Huset bredvid byggdes omkring 1910 av patron Fredrik Osterman som bostad åt hans familj. Båda husen är idag rivna sedan åtskilliga år och har fått ge plats åt modern radhusbebyggelse. Byggnaden med den höga skorstenen i bakgrunden är tegelbruket som brann 1959? Detta återuppbyggdes men verksamheten har upphört sedan många år. Det återuppförda tegelbruket finns kvar men skorstenen är riven. Boningshuset till höger i bild är sannolikt det som en gång beboddes av familjen Sterner och finns idag kvar reviderat och ombyggt.

  7. Rätt kommentarer från Arne Bolund!
    Ha det bra brorsan!

  8. Letar efter klassfoton från 1953-1955 I Skattkärr

Lämna en kommentar